Blaakhaven
Eind jaren tachtig is in de binnenstad van Rotterdam het uit 1877 stammende luchtspoor vervangen door de Willemsspoortunnel. Aan de Blaak was rekening gehouden met een gebouw aansluitende bij de bestaande woningbouw van Piet Blom richting de Verlengde Willemsbrug. Parallel hieraan was rekening gehouden met nog een schijfvormig gebouw dat een pleinwand zou vormen aan het Gelderse Plein. Het gebouw Blaakhaven is een invulling van deze geplande bebouwing bovenop de spoortunnel. Het ontwerp bestaat uit een ondergrondse parkeervoorziening. Boven maaiveld bestaat het programma uit een kantoor en een hotelfunctie. Bij het ontwerpen speelden een veelvoud van randvoorwaarden: de beperkingen van het bouwen op een grotendeels bestaande fundering, een stedenbouwkundige opgave van een kwetsbaar binnenstedelijke woon-, werk en horeca milieu en de functionele dan wel commerciële eisen van een markt kantoor en een hotel.
De civieltechnische uitdaging van het bouwen op de reeds bestaande voorinvesteringen betekende dat de constructieve uitgangspunten een integraal onderdeel van het ontwerp proces vormden en leidend werden in de ritmiek van de gevelarchitectuur. De plintgevel is volledig transparant voor maximaal toezicht en tevens zijn alle entrees van de gebouwen onder de onderdoorgangen gesitueerd, zodat hier maximaal verkeer plaats vindt.
De architectonische ambities van de welstand en de stedenbouwkundige dienst voor deze ontwikkeling waren hoog. Enerzijds moest het complex eenheid en rust uitstralen, anderzijds moest het hotel aan het Gelderseplein een pleinwand vormen met, onder meer, historische en historiserende panden terwijl het kantoor te maken heeft met de grootschaligheid van de Blaak. Gekozen is voor een ritme van natuurstenen penanten waar bij het hotel een fijnmazige baksteeninvulling aan toe is gevoegd, terwijl glas en louvers bij het kantoor domineren.
Hoewel de bovenbouwen van beide schijven evenwijdig aan de Blaak gepositioneerd zijn loopt er een publieke route van de Blaak naar het Gelderse Plein (haaks op de bovenbouwen). Door de positionering van een laagbouw met een restaurant voor het hotel tussen de schijven zijn twee hoven geschapen: een private hof voor de bewoners van de bestaande woningbouw en een semi-publieke hof voor de hotelgasten en de kantoorgebruikers, waar de publieke route doorheen loopt. De private hof is in samenspraak met de bewoners ontwikkeld tot een afsluitbaar privé domein. Ten behoeve van de sociale veiligheid van de de semi-publieke hof zijn daar alle bijeenkomstfuncties geconcentreerd.
Oplevering | 2016 |
Projectteam | Joris Deur, Adam Smit |
Opdrachtgever | Maasstede |
Constructeur | Aronsohn |
Adviseur installaties | Grondmij TM/Brugers Ergon |
Bouwkunding aannemer | Slavenburg / Boskalis |