IJboulevard
De nieuwe fietsenstalling IJboulevard, naar ontwerp van VenhoevenCS architecture+urbanism met Van Hattum en Blankevoort en DS Landschapsarchitecten, fungeert als plug-in op het mobiliteitsknooppunt van Amsterdam Centraal. De stalling voor 4.000 fietsen ligt aan de IJ-zijde van het station; semi-drijvend onder het wateroppervlak, met een uitzonderlijk precieze krachttoer ingepast tussen kade en autotunnel en boven de Noord/Zuidlijn.
De nieuwe boulevard langs het IJ vormt het dak van de stalling. Binnen de robuuste constructie zijn de vloeiende vormen en de kolomvrije en dus overzichtelijke opzet bepaald door de soepele lijnen waarlangs fietsers en voetgangers bewegen. Tussen de palen die onder water de constructie fixeren, wordt met maatregelen voor plant en dier het waardevolle ecosysteem in het IJ gefaciliteerd.
De stalling is op 22 februari in gebruik genomen. Op 11 april zijn alle werkzaamheden aan de gehele IJzijde feestelijk afgerond.
“IJboulevard illustreert de ambitie van VenhoevenCS om voor functionele opgaven op infra-knooppunten verleidelijke ruimtes te ontwerpen die bijdragen aan de stedelijke cultuur.” - Quote Danny Esselman, architect en directeur VenhoevenCS
Bij de bestuurlijke openingshandeling die de Amsterdamse wethouder voor Verkeer Melanie van der Horst en president-directeur NS Wouter Koolmees verrichtten om twee nieuwe fietsenstallingen (IJboulevard en De Entree) aan weerszijden van Centraal Station te vieren.
Fietsenstalling? Voetganger centraal!
De ingebruikname van Fietsenstalling IJboulevard biedt juist voetgangers rond CS meer ruimte. Op de drukste plek van Amsterdam, de overstapmachine voor alle denkbare vormen van vervoer, is immers bovengronds 6.000 m2 openbaar gebied vrijgespeeld door het plan van VenhoevenCS en Van Hattum en Blankevoort om fietsen onder water te stallen. De boulevard en het houten dek op de aanvaarbescherming, met trappen die aflopen naar het water, bieden nu een wandelroute en zitplekken met weids zicht over het IJ.
Doordat de entrees naar de fietsenstalling met dezelfde donkergrijze natuursteen zijn afgewerkt als de boulevard, is de overgang geleidelijk en wordt het interieur het verlengstuk van de nieuwe openbare ruimte.
Vloeiende lijnen, ronde vormen
Het interieur van IJboulevard bestaat uit vloeiende lijnen en zorgvuldig gedetailleerde ronde vormen. Houten wanden, subtiele verlichting en een rustig kleurpalet vergroten de overzichtelijkheid en de oriëntatie. Ruime trapgaten met grote glasoppervlakken zorgen beneden voor daglicht rond entrees en bieden vanaf de boulevard al zicht op de stalling. De royale en kolomvrije opzet, de lange zichtlijnen en de centrale positie van de beheerder geven gebruikers op elk moment van de dag een veilig gevoel.
Duurzaam en natuurinclusief
Fietsenstalling IJboulevard is integraal ontworpen en toekomstbestendig, klimaatadaptief en natuurinclusief gerealiseerd. Het energieverbruik is er laag, het installatieconcept ‘low tech’ en de materialen zijn duurzaam en zo veel mogelijk recyclebaar. Onder water faciliteren biohutten, hout, kokosmatten en poreus beton het waardevolle ecosysteem van het IJ.
In 2022 reikte het COB (Kennis-Centrum voor Ondergronds Bouwen) voor IJboulevard de Schreudersprijs uit aan Van Hattum en Blankevoort en Venhoeven CS voor de bijzondere prestatie op het gebied van ondergronds bouwen.
Oplevering | 2023 |
Projectteam | Danny Esselman, Max Fleer |
Opdrachtgever | Van Hattum en Blankevoort - Gemeente Amsterdam |
Bouwkunding aannemer | Van Hattum en Blankevoort |
Fotograaf | Ossip van Duivenbode |