Kraanspoor
Als icoon en katalysator van de creatieve broedplaats NDSM-werf, zweeft het Kraanspoor zestien meter boven het wateroppervlak. Deze ‘straat op het IJ’ heeft een ingetogen vormgeving, haar industrieel verleden benadrukkend.
Geintegreerd ontwerp
Het 270 meter lange Kraanspoor is een van de belangrijkste beeldmerken van de bekende NDSM-werf in Amsterdam-Noord. Met innovatieve en geintegreerde oplossingen in het ontwerp werd een optimale gewicht-beperking behaald. Zo combineert de toegepaste Infra-Plus vloer lichtgewicht met uitstekende vloerverwarming en betonkernactivering. Een warmtepomp gebruikt het water van het IJ voor verwarming en koeling. Een dubbele, glazen klimaatgevel zorgt voor optimale transparantie. De binnengevel bestaat uit draaiende delen van hout, de buitengevel uit motorisch aangedreven, glazen lamellen. De vier voormalige trappenhuizen bieden wederom toegang tot het gebouw en zijn voorzien van een panoramalift en nieuwe trappen. Twee loopbruggen die zich over de hele lengte aan de waterzijde bevinden, fungeren als vluchtroute. In het hart van de oude betonconstructie, vlak onder de kantoorvloer, zijn archiefruimten ondergebracht.
Industrieel artefact
De glazen opbouw zweeft middels een ranke staalconstructie drie meter boven zijn basement en kenmerkt zich door een terughoudende vormgeving, waardoor het Kraanspoor als industrieel artefact optimaal tot zijn recht komt. De herontwikkeling van het Kraanspoor katalyseerde de ontwikkeling van de voormalige NDSM-werf tot creatieve hotspot van Amsterdam. Een plek waar wonen, kunst en cultuur een creatieve stad op zich vormen. Deze plek, met haar rijke, industriële verleden, is verworden tot een van de meest gewilde ontwikkelgebieden van Amsterdam.
Architectuur: Oth_architecten
Projectteam: Trude Hooykaas, Julian Wolse/Steven Reisinger en Gerald Lindner
Initiatief en ontwerp: Trude Hooykaas
Oplevering | 2007 |
Opdrachtgever | ING Real Estate Development |
Bouwkunding aannemer | M.J. de Nijs en Zonen / Bot Bouw |
Fotograaf | Christiaan de Bruijne |