Obe Paviljoen
Een paviljoen in glas en golvend hout, ontworpen door architectenbureau Powerhouse Company, vormt één van de eyecatchers voor het programma van Leeuwarden - Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa.
Het Obe paviljoen is ontworpen voor de Lân fan taal (“Land van Taal”) manifestatie, waarmee de diversiteit van de taal gevierd wordt. Het nieuwe gebouw moest binnen een beperkte bouwenvelop ruimte bieden aan een veelzijdig programma met onder meer een bezoekerscentrum, een expositieruimte en een openluchttheater. Vanwege de centrale, strategische locatie in de historische binnenstad van Leeuwarden moest het nieuwe gebouw daarbij van alle zijdes toegankelijk én uitnodigend zijn.
Het ontwerp van Powerhouse Company bestaat uit een transparant volume met het bezoekerscentrum en de expositieruimte, bekroond met een golvend houten dak dat dienst doet als publieke tribune. Deze permanent toegankelijke tribune opent zich naar het Oldehoofsterkerkhof, een historisch plein dat voornamelijk wordt gebruikt voor grote evenementen in de binnenstad van Leeuwarden. Het paviljoen versterkt daardoor de functie van het plein als een ruimte voor optredens en ontmoetingen.
Stefan Prins, architect en partner bij Powerhouse Company: “Zoals taal mensen verbindt, zo willen wij met het nieuwe Obe paviljoen verbindingen in de stad mogelijk maken. In de fysieke, gebouwde stad, omdat het paviljoen een belangrijk kruispunt vormt tussen het historische stadscentrum en het aangrenzende park, maar ook op sociaal vlak, in de menselijke stad.”
Duurzaamheid en innovatie waren belangrijke uitgangspunten voor het ontwerp. Het eindresultaat is een compact en energie-neutraal gebouw met een open plattegrond. De natuurlijke materialen, die op een innovatieve manier zijn toegepast, zijn goed geschikt voor hergebruik. Met het Obe paviljoen wil Powerhouse Company een blijvende nalatenschap voor Leeuwarden creëren
Tijdens het ontwerpproces heeft Powerhouse Company veel aandacht besteed aan het creëren van een 3D model van de trappartij, dat gebruikt kon worden voor het frezen van de houten gebouwdelen. Hierdoor was het mogelijk om het paviljoen met een hoge mate van precisie en binnen een kort tijdsbestek te bouwen. Dit was met name van belang omdat er minder dan twee jaar tijd zat tussen het schetsontwerp en de oplevering van het gebouw - de opening van de Culturele Hoofdstad.
In 2018 was Leeuwarden - Fryslân - samen met Valetta, Malta - Culturele Hoofdstad van Europa. Friesland is de enige officiële tweetalige regio in Nederland, en de eigen taal is, samen met het begrip iepen mienskip (“Open Gemeenschap”), een thema dat nauw aan het hart van de Friezen ligt. Niet zonder reden is het paviljoen vernoemd naar de Friese dichter Obe Postma.
Lân fan taal wil de veeltaligheid vieren, en het publiek het belang en de diversiteit van taal laten ervaren. Niet alleen het Nederlands en het Fries komen hierbij aan bod. Alle talen van over de hele wereld, zowel gesproken als niet-gesproken - braille, lichaamstaal, dans, muziek en straattaal - zijn onderwerp van de manifestatie.
Wybren Jorritsma, projectmanager Lân fan taal: “In navolging van de missie van Lân fan taal wil het Obe pavljoen sociale interactie stimuleren, een plaats zijn waar mensen elkaar ontmoeten, met elkaar communiceren en geïnspireerd worden. Wij zijn trots op deze unieke plek voor taal en literatuur”.
Oplevering | 2018 |
Projectteam | Nanne de Ru, Stefan Prins, Max Tala Nossin, Peter Lee, Melanie Lo, Helena Tse, Joppe Kusters, Michael Schuurman, Erwin van Strien, Gert Ververs |
Opdrachtgever | Provinsje Fryslân |
Adviseur installaties | ProJoule, Jan de Boer |
Fotograaf | Ossip van Duivenbode |