REM-eiland
De REM-eiland ligt aan het einde van Haparandadam in de Houthavens te Amsterdam. Het speelt een actieve rol in de promotie van de haven en de naastgelegen woonwijk.
Concrete ontwierp de renovatie en uitbreiding van de REM-eiland, Nick van Loon name het ontwerp van het interieur op zich. In 2007 is Concrete gevraagd door horeca ondernemer Nick van Loon om een plan te maken voor de REM-eiland aan de rivier IJ in Amsterdam. Samen met de woningbouwcorporatie ‘De Principaal' is het project ontwikkeld in 2008.
Ontwerp
Op de eerste dek van het gebouw bevindt zich een kantoor, de tweede en derde dek zijn gereserveerd voor een restaurant. Een extra verdieping is toegevoerd om de restaurant over twee verdiepingen te kunnen verspreiden. Op 25 meter hoog bevindt zich een publiek terras met 360 graden uitzicht. Het opvallende rood-wit geruite gebouw rust op 12 meter hoge kolommen en ligt 15 meter van het wal af. Het gebouw is te bereiken via een stalen voetgangersbrug waarmee je eerst onder het gebouw door wordt geleid en vervolgens door de reusachtige staalconstructie heen loopt. Het voetpad splits zich in tweeën. Via het ene deel is de lift te bereiken, het andere leidt je naar het trappenhuis waarmee je via de noord oost zijde van het gebouw elk verdieping kan bereiken.
De rood-wit geruite patroon bevindt zich op de gehele gevel van het gebouw. De rode ruiten zijn gesloten gevel elementen terwijl de witte delen gevuld zijn met grote glazen ramen. Bestaande karakteristieke details en onderdelen van het gebouw zijn bewaard gebleven en hergebruikt. De externe voetgangersbrug, grote signaal lichten en de reddingsboot zijn weer terug op het eiland geplaatst. Bovenop het voormalig helikopter-platform is de nieuwe verdieping gebouwd in hetzelfde grid als de bestaande structuur. Om een subtiele overgang te creëren tussen nieuw en oud zijn delen van de gevel en kolommen op de locatie gelast. Trappenhuizen, landing- en onderzoek platformen zijn hergebruikt en toegankelijk gemaakt om de originele sfeer van het eiland te behouden.
Alle originele hekken zijn gerenoveerd en leuningen zijn aangepast om te voldoen aan de huidige normen. Door de omleiding op dek 1 is het mogelijk rondom het gehele dek te lopen. De kantoor functie op deze verdieping heeft grote glas panelen die voor veel daglicht zorgt en een brede uitzicht biedt over rivier de IJ, Houtshavens en de stad. De grote stalen scharnierende deuren in de witte gevel van dek 2, verbinden het grote terras buiten met de bar binnen. De entree en keuken van het restaurant bevindt zich tevens op dek 2.
Een brede trap begeleidt de bezoekers door een vide naar dek 3 wat vroeger de helikopter-platform is geweest. Grote glazen gevels omringen deze verdieping. De omleiding rondom de helikopter-platform is onderdeel van het restaurant en kan tevens worden gebruikt als terras. De 140 vierkante meter dakterras is alleen bereikbaar via de hoofd trappenhuis. De beloning van het beklimmen van de 22 meter hoge trap is een onverwachtse uitzicht dat zich spreidt over de gehele centrum van Amsterdam.
Geschiedenis
De bouw van het REM-eiland (piraat omroep) is begonnen in 1964. Het eiland was 9 meter vanaf de kust van Noordwijk gesitueerd, buiten de territoriale wateren om de Nederlandse wetgeving te vermijden. In de zomer van dat jaar heeft het eiland zijn eerste commerciële radio en tv uitgezonden. De constructie van het REM-eiland was volledig opgebouwd uit staal en werd gezien als een prototype voor het bouwen van olie platforms in zee. Een radio toren van 80 meter was gelegen op een platform die werd ondersteund door 6 kolommen en lag 10 meter boven de zeespiegel. Vier maanden na de eerste uitzending heeft de Nederlandse regering een anti-REM wet aangenomen. Kort daarna werd bij een inval van de federale politie alle apparatuur meegenomen en de toren werd gesloopt. Vanaf dat moment werd het eiland in gebruik genomen als meetpost van Rijkswaterstaat. In 2006 werd het REM-eiland ontmanteld en aan wal gebracht.
Oplevering | 2011 |
Projectteam | Erikjan Vermeulen, Rob Wagemans, Wouter Slot, Jolijn Valk en Bram de Maat |
Interieur | Nick van Loon |
Opdrachtgever | De Principaal Amsterdam |
Constructeur | ABT Delft |
Bouwkunding aannemer | Heuvelman-ibis bv |