UPC
Architectenbureau Paul de Ruiter - Het UPC kantoor en callcenter in Leeuwarden heeft als eerste opgeleverde gebouw het BREEAM-NL Excellent certificaat ontvangen. Met een GPR score van 8.3 gemiddeld, is dit gebouw uiterst duurzaam en energiezuinig.
In dit nieuwe gebouw zijn het UPC callcenter en het ingenieursbureau, die verspreid lagen over de stad samengebracht, waardoor de voorzieningen kunnen worden gedeeld en de synergie tussen beide afdelingen wordt vergroot. De nieuwe locatie is met de auto en het openbaar vervoer beter te bereiken. De ligging aan de Harlingertrekvaart biedt ruimte en uitzicht. Aan de noordzijde van het gebouw wordt in een later stadium een parkachtige omgeving aangelegd.
Ontworpen vanuit gebruiker
Duurzaamheid was bij de totstandkoming van dit gebouw een belangrijke ambitie, zowel voor UPC, voor JOIN Ontwikkeling bv (een joint-venture van OVG Real Estate en Triodos Bank) als voor Architectenbureau Paul de Ruiter. Daarnaast is het ontwerp sterk gedacht vanuit de gebruiker: UPC wil haar callcentermedewerkers een kwalitatief hoogwaardige werkplek bieden. De medewerkers staan in het ontwerp dan ook centraal. Dat houdt in dat er een goed en functioneel gebouw moest worden gerealiseerd waar de medewerkers prettig kunnen werken maar ook goed kunnen ontspannen van de intensieve werkzaamheden in het callcenter. Bovendien is het een connectief gebouw, waardoor UPC zich uitstekend door kan ontwikkelen als organisatie waar mensen van elkaar leren en elkaar kunnen inspireren.
Daglicht
Het gebouw heeft een zeer compacte vorm met grote, open werkvloeren voor de callcenters. Twee atria aan de gevel, voorzien van beplanting, zorgen voor voldoende natuurlijke lichtinval en fungeren als ontspanningsruimte voor de callcenter medewerkers. Aan de kanaalzijde is het gebouw zes verdiepingen hoog, aan de noordzijde is het vier verdiepingen, waardoor daar de mogelijkheid bestond om een dakterras te creëren. Aan kant van het water is het gebouw opgetild om ruimte te bieden aan het verkeer naar de parkeergarage. Aan de parkzijde is het gebouw juist iets verlaagd om het restaurant en het terras een verbinding te laten maken met het park.
Materialisering
Omdat daglicht en uitzicht in een callcenter wezenlijk zijn voor een prettig werkklimaat, was de opgave om zoveel mogelijk daglicht en openheid te creëren, en tegelijkertijd overmatige opwarming te voorkomen. Door de verdiepingshoge verticale glazen puien in de gevel terug te leggen ten opzichte van het aluminium geveloppervlak, ontstaat er een natuurlijke schaduwwerking. Door daarnaast de gevel met een hoge isolatiewaarde (Rc=5.0 en HR++ glas) en goede kierdichting uit te voeren, verliest het gebouw zeer weinig energie.
Energiezuinig
De compacte vorm van het gebouw met de twee atria binnenin zorgt ervoor dat het totale zonbelaste geveloppervlak zo klein mogelijk is. De intelligente verlichting binnen gaat zachter branden bij meer daglicht en vice versa. De verwarming van het gebouw met aardwarmte en koeling met het water van de Harlingertrekvaart levert op een eenvoudige wijze een aanzienlijke energiebesparing op. Samen met de 292 PV-cellen op het dak zorgen al deze duurzame en energiebesparende technieken ervoor dat het gebouw als eerste opgeleverde gebouw met BREEAM-NL Excellent is gecertificeerd.
Oplevering | 2012 |
Projectteam | Wilke de Haan, Richard Buijs en Marieke Sijm |
Interieur | Hollandse Nieuwe, Concern Inside Outside |
Opdrachtgever | JOIN ontwikkeling en UPC |
Constructeur | Jansen Wesselink Drachten |
Adviseur installaties | Deerns Raadgevende ingenieurs |
Bouwkunding aannemer | Van Wijnen Gorredijk |