ZuidHaven
ZuidHaven is opgeleverd en bewoond. Daarmee is het tweede deel van plan De Zuid aan de Scheveningse haven gereed en komt de nieuwe wijk verder tot leven: een industriële haven verandert hier in een mooie leefomgeving die stad en kust verbindt. Het project is een gezamenlijk ontwerp van LEVS architecten en WE architecten en bevat appartementen en commerciële ruimtes. LEVS ontwierp het Kadeblok aan de haven, en WE architecten het Duinblok met uitzicht op duinen en zee. Het ensemble activeert het leven aan de haven en omarmt een groen, rustig binnengebied.
Hoe breng je een oude haven tot leven?
De locatie is een voormalige overslagplek voor containers van rederij Norfolk. Een weinig aantrekkelijke hoek in de verder levendige haven van Scheveningen. Uitgangspunt voor de ontwikkeling was dan ook om stad, haven en kust hier samen te laten komen in een mooie leefomgeving. Het stedenbouwkundig plan van Urbis en de gemeente voorzag een stoere, stedelijke buitenrand en een rustig, dorps binnengebied. LEVS heeft dit uitgewerkt in een structuurplan met woningtypologieën, en werkt in elke fase samen met andere bureaus de blokken uit. In nauwe samenwerking maar met genoeg ruimte voor eigen interpretatie, inspiratie en handschrift.
De compositie balanceert duin en haven
Bij ZuidHaven is de overgang tussen Kadeblok en Duinblok op de hoek met aandacht ontworpen. Verschillende typologieën en gevelarchitecturen komen op een spannende manier samen. De horizontale gevel-geleding van de aansluitende blokken van het eerste plandeel gaat gradueel over in een gridgevel in het Duinblok en vervolgens in een verticale geleding in het Kadeblok. Het robuuste grid met dubbelhoge openingen in Duinblok, de uitstekende erkers in het Kadeblok en de verbindende plint met stalen portalen refereren naar het stoere karakter van de voormalige haven met gestapelde containers. Op de hoek, duidelijk zichtbaar vanaf de strandopgang, ligt een hoogteaccent van zeven lagen richting de zee. Het volume trapt af en maakt een paar setbacks om een goede aansluiting te vinden met de andere plandelen en de kleine korrel van het dorpse binnengebied.
Echte woonkwaliteit
De appartementen tussen de 90 en 220 m2 zijn ruim. Aan de kade geven portieken toegang tot twee appartementen per verdieping, behalve helemaal boven, waar de gehele verdieping één penthouse vormt. In de plint is ruimte voor havengerelateerde bedrijvigheid, zoals een zeilmakerij en voor ruime entreehallen. Parkeren gebeurt geheel ondergronds, zodat zowel de kade als het dorpse binnengebied vrij van auto’s blijven.
Uit de wind en in de zon
Op deze locatie, met uitzicht op de zee, duinen en de haven was het realiseren van goede buitenruimtes een belangrijk uitgangspunt. Beide blokken zijn voorzien van loggia’s zodat bewoners beschut zitten tegen de zeewind. In het Duinblok zijn deze loggia’s georiënteerd op het zuidwesten, woningbreed en soms dubbelhoog. Het Kadeblok is voorzien van transparante erkers aan de noordwestzijde en van balkons op zuidoost met uitzicht op het dorpse binnengebied. De schuifpuien van de erkers kunnen helemaal open. De penthouses omsluiten twee beschutte patio’s.
Goede materialen komen je bekend voor
Natuurlijk moeten de materialen van de buitengevel hier bestand zijn tegen het harde weer aan de kust, gekenmerkt door zon, zout, zand en regen. Tegelijkertijd vertellen ze een verhaal over de plek. De zandkleurige bakstenen en de gevelplanken sluiten aan bij het strand, de duinen en de strandpaviljoens. Het zwarte staal in de plint en aluminium van de erkers herinneren aan de industrie van de oude haven. De gevelplanken zijn gerealiseerd van Resysta, een biobased materiaal gemaakt van een restproduct van rijstvlies. Door verschillende kleur- en textuurnuances toe te passen in het metselwerk, zijn verschillende gebouwdelen binnen het ensemble geaccentueerd.
Oplevering | 2021 |
Opdrachtgever | De Zuid C.V. (MRP Development en VORM Ontwikkeling) |
Bouwkunding aannemer | VORM |
Fotograaf | Marcel van der Burg, LEVS architecten |