Amare
Amare is een huis voor podiumkunsten, creatieve ontwikkeling, internationaal excellente programmering en congressen. Deze markante en eigenzinnige architectonische blikvanger is in opdracht van de gemeente Den Haag ontworpen door NOAHH | Network Oriented Architecture i.s.m. Jo Coenen Architects and Urbanists en NL Architects. Een groot deel van Amare is publiek toegankelijk en het gebouw biedt ongekend veel mogelijkheden in gebruik.
Een blikvanger met internationale allure
Amare is het nieuwe onderkomen voor Stichting Amare, het Nederlands Dans Theater (NDT), het Residentieorkest en het Koninklijk Conservatorium. Amare is gebouwd op de locatie van het oude Lucent Danstheater en de Dr. Anton Philipszaal. Amare is stedenbouwkundig optimaal ingepast en vormt de ziel van het culturele hart van Den Haag waar ook het Theater aan het Spui, het Filmhuis, de Nieuwe Kerk, de Openbare Bibliotheek en het Atrium van het Stadhuis deel van uitmaken. Het vormt de voltooiing van de Haagse Loper die van het Centraal Station naar Spuiplein loopt. Amare is een cultuurgebouw met internationale allure, uitnodigend voor bezoekers en inwoners, een creatieve broedplaats voor de gebruikers: een verrijking voor Den Haag.
Stedelijke continuiteit
Amare heeft een grote meerwaarde voor de levendigheid en het veelzijdige karakter van het centrum. Het is een gebouw waar 24/7 activiteiten kunnen plaatsvinden. Ook zonder kaartje kan je in Amare terecht voor gewoon een kop koffie, een yogales of een bezoek aan de ‘markt’ op het Kunstenplein of het kindertheater op Park één.
De onderste lagen van het gebouw vormen een doorwaadbare en gastvrije passage waar iedereen zich vrij doorheen kan bewegen. Er is niet één formele entree maar een groot entreegebied met pleinen en straten.
Amare toont zich naar alle kanten en laat zich bekijken vanuit alle richtingen: het oude centrum, het bestuurscentrum, het zakenkwartier, het woongebied én de Rivierenbuurt. De talloze verbindingen met al deze richtingen zorgen ervoor dat de omgeving actief wordt betrokken bij het gebouw. Amare is een stedelijk ensemble dat door haar alzijdigheid de beleving van deze plek in Den Haag intensiveert en de aanhechting met de binnenstad en omliggende buurten verbetert.
Een stad met grote gebouwen en geheime steegjes
Amare is eigenlijk een stad van grote gebouwen, met daar tussen straten, stegen en pleinen. Naast de grote zalen zijn er vele kleinere studio’s, prachtige ruimtes waar je niet alleen kunt oefenen, maar ook een concertje of een optreden kunt geven. Uniek aan Amare is dat professionals en studenten samen in één gebouw zitten. Onderweg naar hun muzieklokaal passeren de studenten van het Koninklijk Conservatorium de Concertzaal, de Amare Studio of het Danstheater. Hier kunnen ze de professionals van het Residentieorkest of het Nederlands Dans Theater (NDT) zien oefenen of optreden.
Amare brengt gebruikers en bezoekers op verschillende manieren bij elkaar. Interne verbindingen tussen de domeinen van het Koninklijk Conservatorium, het Residentieorkest en NDT maken spontane interactie mogelijk. Zo hebben de dansers van het NDT hun eigen Green Room van waaruit zij kunnen kijken naar het publiek dat binnenstroomt.
Een sierlijk en compact gebouw
Het compacte gebouw heeft een ingetogen maar zelfverzekerd ontwerp met een beeldbepalende, ritmische gevel. De vanzelfsprekende continuïteit van het stedelijk weefsel is gerealiseerd door de gevel te openen ‘als een serie theatergordijnen’, met brede doorgangen van acht tot tien meter. In de sierlijke vrijstaande gevel is de tektoniek, het ‘dragen’, manifest gemaakt. De constructie vormt in de kroon een elegant weefsel dat het gebouw omspant. De organisch vormgegeven boomtak-structuur is samengesteld uit geprefabriceerde betonnen elementen De verticale ramen van de muziekstudio’s en kantoorruimten daar achter lopen van vloer tot plafond. Daardoor is er goed visueel contact met de straat en wordt buiten zichtbaar wat zich binnen afspeelt.
Publiek interieur
Het interieur kent een opeenvolgende reeks van ontmoetingsruimten die op de verdiepingen wordt voortgezet in een reeks karakteristieke foyers. De begane grond en bel-etage zijn publiek toegankelijk. Vides, trappen en roltrappen verbinden de publieke foyers met de vier grote zalen die zich in het interieur visueel sterk manifesteren. Doordat de foyers langs de gevel aan de Turfmarkt liggen, verlevendigen zij met grote glasopeningen de Haagse Loper in de avonduren. Ook de Stadskantine op de derde verdieping speelt een belangrijke rol in het interieur. Als een dorpsplein verbindt deze kantine de foyers en de verschillende domeinen met elkaar. Met een eigen, haast mediterrane, identiteit vormt deze ontmoetingsruimte voor artiesten, studenten en bezoekers het hart van het gebouw.
Akoestiek van wereldklasse
De typologie van Amare gaat uit van een plaatsing van grote zalen naast en over elkaar, omgeven door een ring van muziekstudio’s en lesruimten. De zalen worden niet gestapeld maar naast elkaar geplaatst met eigen draagconstructies en funderingen, zodat geluidsoverdracht uitgesloten wordt. Amare heeft een akoestiek van wereldklasse, met dank aan Federico Cruz Barney van Studio DAP Parijs. Het antracietzwarte interieur van het Danstheater refereert aan de oude Lucent Danszaal. De vele beweegbare wandpanelen zorgen voor een uitstekende variabele akoestiek voor dans, spraak en opera. De Concertzaal heeft een klassieke hoofdopzet. Bijzonder zijn de betonnen wandafwerkingen en goudkleurige schuifpanelen om de akoestiek te kunnen regelen. Het metalen plafond maakt de zaal heel modern. De Conservatoriumzaal is in basis van beton. Houten lamellen en dubbel gekromde betonnen balustrades zorgen hier voor de juiste geluidverstrooiing. De Amare Studio, ook de repetitiezaal van het Residentieorkest, is de meest intieme zaal.
Identiteiten
Amare huisvest door een rijke afwisseling in materiaal en kleur verschillende werelden in één gebouw. Elke zaal heeft aan de buitenzijde een bijzondere herkenbare afwerking. Zo is de afwerking van het Danstheater van bamboe, is de Concertzaal omhult door een goudkleurige metaalplaat en is de Conservatorium zaal gehuld in bruut beton. Rondom de zalen bevinden zich foyers die in sfeer aansluiten bij de zaal: de Concertzaalfoyers kenmerken zich door Escher-achtige zwart stalen trappen en goudgekleurde metalen wandbekleding en witte kolommen. De Danstheaterfoyer heeft een bamboe houten schil over de hele hoogte van de zaal met zwart spiegelglazen kolommen. De Club 4, foyer van het conservatorium, heeft een zwart stalen interieur en bar die past bij de bruut betonnen gevel met zwart stalen entreeportalen van de Conservatoriumzaal.
Iedere gebruiker heeft zijn eigen domein: een plek met een eigen identiteit. Door de domeinen dicht bij elkaar te plaatsen, ontstaat creatieve synergie. De interactie tussen domeinen en verdiepingen wordt versterkt door de aanwezigheid van vides en patio’s. Het gebouw biedt veel ruimte en ongedefinieerde ‘tussenruimten’ die de gebruikers en artiesten zelf kunnen toe-eigenen.
Toonbeeld van duurzaamheid
Duurzaamheid vraagt niet alleen om een kwalitatief hoogwaardig gebouw voor deze tijd, maar ook voor de toekomst. Amare heeft een grote flexibiliteit om toekomstige ontwikkelingen op te vangen. Doordat dragende binnenwanden zijn vermeden, zijn de vloervelden volledig vrij in te delen. Wijzigingen kunnen worden uitgevoerd zonder dat er constructieve ingrepen noodzakelijk zijn. Amare heeft een BREEAM Excellent certificaat behaald, waarbij technische en energetische duurzaamheid net zo belangrijk is als tevredenheid, kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Het dak is volledig voorzien van PV panelen. Bijzonder is het hergebruik van de bestaande ondergrondse parkeergarages. Naast de toekomstwaarde, en voortbouwen op wat er al is, is Amare een ‘inclusief gebouw’: een gebouw dat voor iedereen toegankelijk is en waarin tussen de takken van de gevels letterlijk vogelnestkasten en vleermuizenholen zijn gerealiseerd.
Oplevering | 2021 |
Interieur | NOAHH, JCAU, Brunnontwerp, Studio Aziz Bekkaoui |
Opdrachtgever | Gemeente Den Haag |
Bouwkunding aannemer | Bouwcombinatie Cadanz, (Boele & van Eesteren | Visser & Smit Bouw) |
Fotograaf | Ossip van Duivenbode, NOAHH, Jan Richard Kikkert, Katja Effting |