Tamedia
Het architectenbureau van Shigeru Ban werd beroemd met constructies van hout en bamboe, maar voor het nieuwe hoofdkantoor van Tamedia, een Zwitsers communicatie- en mediabedrijf, bediende het zich van gangbaardere materialen. Hout is het hoofdbestanddeel van het strakke kantoorgebouw.
Tegenstellingen
Expressieve gelamineerde balken en liggers dragen de vloeren; een streng kozijnenraster omsluit de tienduizend vierkante meter kantoorvloer. Het Tamediakantoor is een gebouw van spannende tegenstellingen, niet alleen in materiaal (het warme hout tegenover de zakelijke vliesgevel) maar ook in vorm en functie. In massa en typologie voegt het kantoorpand zich naar de bestaande stad, terwijl zich binnen de schil een absoluut uniek interieur ontvouwt. Constructietechnieken met wortels in Japanse tradities vormen het skelet van een zowel in klimaattechniek als gebruiksmogelijkheden hypermoderne werkplek voor de ongeveer 480 werknemers van Tamedia. Daarnaast is het de ontwerpers gelukt een gebouw te ontwerpen dat zowel een herkenbaar onderdeel van een langdurige ontwerpend onderzoek als een unieke en op maat gemaakte oplossing voor een zeer specifieke tijd, plaats en opdrachtgever is.
Bescheidenheid en identiteit
Op de schaal van de stad valt het Tamediagebouw morfologisch en typologisch in eerste instantie niet echt op. Het bouwvolume vult de scherpste hoek van een driehoekig plot aan de rivier de Sihl en schikt zich zonder te verrassen naar de logica van de historische stad. Vorm en massa sluiten aan op en zijn ontleend aan gebouwen in de directe omgeving. De ontwerpers, die in het meer gefragmenteerde stedelijk landschap van thuisland Japan waarschijnlijk niet vaak met een dergelijke stedelijke uniformiteit worden geconfronteerd, tonen zich respectvol naar het bestaande. Dat het Tamediagebouw wel degelijk een vreemde eend in de bijt is, blijkt vooral 's nachts wanneer het gebouw, waarvan de spiegelende ruiten overdag de expressieve houten constructie verbergen, ontaardt tot een reusachtige, onwerkelijke lampion. Dán ineens blijkt het gebouw maximaal gebruik te maken van de zichtbaarheid van de scherpe hoek van het bouwblok en haar prominente locatie aan de rivieroever en toont de transparantie en innovativiteit die ongetwijfeld zeer goed past binnen de bedrijfsfilosofie van de opdrachtgever. Het kantoor vormt duidelijk onderdeel van het bedrijfsimago en wordt uitgebreid getoond op de website van Tamedia - architectuur wordt ingezet als onderdeel van de marketingstrategie van het concern.
Het volledige artikel is gepubliceerd in Bouwformatie Magazine | November 2013 | Thema: Constructief
Oplevering | 2013 |
Projectteam | Shigeru Ban, Jean de Gastines, Kazuhiro Asami, Gerardo Perez, Takayuki Ishikawa, Masashi Maruyama en Itten+Brechbuhl AG |
Constructeur | Creation Jolz GmbH |
Adviseur installaties | 3-plan haustechnik AG |
Bouwkunding aannemer | HRS real estate AG |